Kretanje, spavanje i vrijeme pred televizorom? Znate li koliko je dovoljno? Previše?

Kretanje, spavanje i vrijeme pred televizorom? Znate li koliko je dovoljno? Previše?

Pon, 06. Maj. 2019.


Svjetska zdravstvena organizacija ovisno o dobi djeteta donosi preporuke koliko je djeci potrebno kretanja, spavanja i koliko gledanja televizije.


 

 

Svjetska zdravstvena organizacija ( engl. World Health Organization – WHO) redovito daje preporuke o tome kako štititi i poboljšati zdravlje raznih društvenih grupa, a posebnu pažnju posvećuje zdravlju i dobrobiti djece. Najnoviji izvještaj SZO-a bavi se temom dobrobiti djece povezanom s količinom fizičke aktivnosti, navikama gledanja televizije i spavanjem dojenčadi i male djece. Kroz prizmu ta tri faktora, a donosi i preporuke za zdravlje djece od rođenja do 5. godine života. 

 

“Rano djetinjstvo je razdoblje u kojem se tijelo i kognitivne sposobnosti ubrzano razvijaju i vrijeme kada se navike oblikuju, a obiteljski život je otvoren za promjene i prilagodbu”, smatra SZO. Zbog te mogućnosti da se u tom razdoblju života djetetu postave zdravi temelji, usade zdrave životne navike te ga se usmjeri prema zdravom životu, SZO postavlja i cilj kojem bi trebalo težiti – potrebno je kod djece u cijelom svijeta izbjegavati pojavu prekomjerne tjelesne težine i s njom povezane posljedične bolesti.

Preporuke proizlaze iz analize brojnih studija na temu zdravlja male djece. Prije svega, ispitivana su tri aspekta:

1. Kretanje: to uključuje puzanje, hodanje, trčanje, skakanje, penjanje, ples, bicikliranje

2. Spavanje: preduslov za tjelesni i mentalni razvoj

3. Vrijeme pred televizorom / sjedenje: može ograničiti razvoj i sprečava djecu da se kreću

 

SZO tako ovisno o dobi djeteta donosi preporuke koliko je djeci potrebno kretanja, spavanja i koliko gledanja televizije:

 

DJECA DO JEDNE GODINE:

Kretanje: djeca ove dobi trebaju biti aktivna više puta na dan na različite načine, interaktivne igre na podu (što više, to bolje); djecu koja još nisu mobilna trebala bi ležati na podu i to na trbuhu najmanje 30 minuta dnevno (raspoređeno tijekom dana).

Spavanje: dijete do trećeg mjeseca života trebalo bi spavati 14 do 17 sati dnevno; od četvrtog do dvanaestog mjeseca 12 do 16 sati dnevno.

Vrijeme pred televizorom / sjedenje: ne preporučuje se da dijete gleda televizor ako je mlađe od godine dana niti da sjedi dulje od sat vremena bilo pred televizorom, bilo u sjedalici ili kolicima.

 

DJECA OD JEDNE DO DVIJE GODINE:

Kretanje: najmanje 180 minuta dnevno (dakle, tri sata); poželjno je da se tada i dobro zapuše (što više, to bolje)

Spavanje: 11 do 14 sati dnevno (uključujući i podnevno spavanje); vremena odlaska na spavanje i buđenja trebaju biti što više fiksna i stabilna

Vrijeme pred televizorom / sjedenje: djeca od godine dana ne bi trebala gledati televizor, a dvogodišnjaci nikako dulje od 1 sata (manje je bolje); u trenucima kad sjedi (također ne dulje od 1 sata) trebalo bi se zabavljati čitanjem slikovnica i knjiga, a ne pred zaslonima.

 

DJECA OD TRI DO PET GODINA:

Kretanje: najmanje 180 minuta dnevno; od kojih najmanje 60 minuta intenzivnije fizičke aktivnosti (npr. plivanje, bicikliranje, trčanje, igre s loptom); više je bolje

Spavanje: 10 do 13 sati dnevno (opcionalno, ali uključujući s popodnevnim spavanjem); vrijeme odlaska na spavanje treba biti redovito i treba ga poštivati

Vrijeme pred televizorom / sjedenja: najviše jedan sat dnevno; umjesto televizije, računala i mobitela, SZO preporučuje knjige, igru i pripovijedanje priča.

© 2019 Mamine dileme
Design by Creative 24/7